CRO staat voor Conversie Ratio Optimalisatie. Een ‘conversie’ binnen online marketing staat voor het behalen van een doel. Een doel kan ‘soft’ zijn; bijvoorbeeld een branding doelstelling zoals: ‘Ik wil dat klanten mijn bedrijf leren kennen’, of ‘hard’, zoals: ‘ik wil dat klanten vooral grote marge producten uit mijn webshop bestellen’ of ‘ik wil 100 nieuwsbriefinschrijvingen per maand bereiken’.

CRO is het vakgebied om de weg van je gebruikers naar deze doelen te optimaliseren. CRO is dus geen acquisitiekanaal, maar een wijze om de geacquireerde bezoeker zo optimaal mogelijk tot conversie over te laten gaan. Denk hierbij aan het optimaliseren van een online bestelproces om klanten zo soepel mogelijk een product te laten bestellen.

CRO wordt toegepast op je website. Jouw webpagina’s worden onder de loep genomen en geoptimaliseerd zodat je doelen beter worden behaald.

Tools en methodes

Ik werk met een aantal gevestigde tools en methodes om CRO uit te voeren:

  • Hotjar: voor gebruikerspolls en vastleggen van het gedrag van jouw online bezoekers op de verschillende webpagina’s.
  • Google Optimize: A/B testen waarin diverse varianten van jouw website pagina’s tegen elkaar worden afgezet en statistisch wetenschappelijk onderbouwd wordt wat de beste variant is.
  • Usability onderzoek: in kaart brengen van de processen die bezoekers van jouw website doorlopen en bekijken waar ze tegenaan lopen.
  • Heuristieken: ik werk met verschillende theoretische modellen.
  • Expert opinion: mijn ervaring en het feit dat ik op de hoogte blijf van CRO ‘best practices’ zorgt ervoor dat ik snel en goed advies kan geven. Met dit advies zullen jouw bezoekers eerder tot een conversie komen.

Data

Data ligt ten grondslag aan CRO. Daarom is een goede inrichting van Google Analytics (of ander statistieken pakket) essentieel voor de uitvoering hiervan. Ook hierbij kan ik ondersteuning bieden.  Meer hierover lees je bij mijn dienst over Google Analytics.


Aanpak van een goede Online Marketing Strategie

1. Vraag / antwoord bepaling

Ik analyseer jouw vraag. Welk probleem wil je dat ik aanpak? Welke doelen wil je behalen?

2. Strategiebepaling en actielijst

Welke strategie moeten we volgen om jouw doelen te behalen? Ik maak een kort en duidelijk plan voor je. Heb je bijvoorbeeld geen geld voor een nieuwe website of heb je net een nieuwe website laten maken, dan kijken we samen wat mogelijk is binnen jouw budget.

Uit de strategie volgt een actielijst. Voor het maken van de strategie en actielijst gebruik ik diverse modellen. Deze modellen zorgen ervoor dat we zo snel mogelijk alle quickwins in kunnen zetten en we bepalen ermee hoeveel tijd en moeite een bepaalde CRO actie kost. Hierdoor kunnen we zo snel mogelijk zorgen voor meer conversies en besteden we niet eerst alle tijd aan de moeilijkste acties.

3. Uitvoering

Nadat bovenstaande is bepaald en nadat ik dit met jou heb afgestemd, ga ik aan de slag met de uitvoering van de acties. Ik zal hierbij de geprioriteerde actielijst als uitgangspunt gebruiken.

4. Evaluatie

We spreken samen een termijn af om de CRO acties te evalueren. Ik zal de evaluaties en nieuwe actiepunten voor je in een kort en bondig, maar duidelijk verslag zetten.

Vragen over CRO?

Heb je een vraag? Ik help je graag. Bel me op 06 24 454 254 of e-mail naar info@hummingbird-online-marketing.nl.


Wil je SEO zelf doen?

Je kunt bij mij ook een SEO training volgen voor bedrijven of ZZP. In deze training brengen we de theorie direct in de praktijk. Hierdoor heb je na deze training meteen al acties die je in de uitvoering kunt brengen.

Meer over de SEO training

CRO uitbesteden?

Wil je hulp bij het uitvoeren van conversie optimalisatie voor jouw website? Neem dan contact met mij op.

Neem contact op

“Ik ben Cheryl, Online Marketing Specialist met ruim 10 jaar ervaring. Mijn kennis en ervaring zorgen ervoor dat ik voor jou de beste online strategie kan opstellen en kanalen zo optimaal mogelijk kan laten samenwerken. Hierdoor schiet je niet meer met losse flodders en behaal je een positieve ROI”.

SEO artikelen uit mijn blog