Google Analytics (GA) is een meetinstrument waarmee je inzichtelijk kunt maken hoe jouw website en Online marketingkanalen (zoals Social media, SEA, SEO etc.), presteren. Google Analytics vertelt je wat mensen vanuit een bepaalde campagne (bijv. Social media campagne) op jouw website doen en wanneer en hoe ze converteren. Wanneer je Google Analytics goed gebruikt, zul je snel optimalisatieslagen maken en je Online marketing doelen een boost geven.

GA kan je zeer diepgaande informatie opleveren en met deze informatie/actiepunten kun je vervolgens je Online Marketing of website optimaliseren. Hierdoor baseer je je optimalisatieplan op data en niet op gevoel.

Hieronder vind je een hele kleine opsomming van alle meetmogelijkheden van Google Analytics.

  • Aantal (nieuwe en terugkerende) bezoekers bekijken.
  • Data opvragen over prestaties van je landingspagina’s.
  • Data bekijken over zelf aangemaakte campagnes (zoals E-mail campagnes)
  • Zien welke procentuele verdeling er is m.b.t. mobiele, desktop en tablet verkeer en hoe presteert je website op deze apparaten.
  • Waar komen je bezoekers vandaan (land, plaats) en welke taal spreken ze?
  • Wat doen mensen op je website na het bezoeken van je AdWords advertentie?
  • Via welke kanalen/verkeersbronnen komen bezoekers op je website.
  • Hoe presteert een banner op je website.
  • Hoe presteren jouw ingestelde doelen? Bijv. “Heb ik met mijn E-mail campagne binnen 3 weken 12 nieuwe leads gegenereerd”?
  • Hoe lang duurt het voordat mensen converteren en welke kanalen komen ze dan allemaal tegen?
  • Hoeveel transacties had ik afgelopen week en welke producten hebben mensen gekocht?
  • Welke categorie op mijn webshop genereert de hoogste omzet?

Aanpak van Google Analytics

Ik kan verschillende dingen voor je doen als het gaat om Google Analytics.

1. Instellen en inrichten

Ik maak een Google Analytics account voor je aan en richt de basis voor je in zoals:

  • Het aanmaken van een goede accountstructuur
  • Het instellen van filters
  • Doelen instellen
  • Zorgen dat alle rapportages werken, zoals bijv. E-commerce rapportages.

Samen bekijken we wat jij belangrijk vindt en ik zorg ervoor dat deze instellingen goed staan in Google Analytics.

2. Startrapportage/ kleine strategie

Veel bedrijven zijn al een beetje bezig met Online Marketing, maar hebben nog niet goed inzichtelijk of hun Online Marketingkanalen nu wel of niet hun doel behalen. Ze twijfelen of ze nog geld moeten investeren in Online marketing. Het is dan goed om een startrapportage te maken. Dit is een uitgebreide rapportage waarin conclusies en aanbevelingen staan. Het helpt ze op weg om hun online marketing effectiever in te zetten. Je kunt het vergelijken met een kleine Online Marketing strategie die je verteld wat wel en niet werkt en waar optimalisatieslagen mogelijk zijn.

3. Maandelijkse rapportages

Omdat je Online Marketingkanalen inzet is het belangrijk om te weten of je met deze kanalen je doelstellingen behaald. Wanneer je dit doormeet in GA kan ik maandelijks (of wanneer gewenst een andere termijn) een rapportage voor je maken. Deze rapportage bevat alle belangrijke data over de kanalen en ik geef je een actielijst mee. Met deze actielijst kun je dan aan de slag om je Online Marketing te optimaliseren.

Vragen over Google Analytics?

Heb je een vraag? Ik help je graag. Bel me op 06 24 454 254 of e-mail naar info@hummingbird-online-marketing.nl.


Wil je Google Analytics zelf inrichten en optimaliseren?

Je kunt bij mij ook een Google Analytics training volgen voor bedrijven of ZZP. In deze training brengen we de theorie direct in de praktijk. Hierdoor heb je na deze training meteen al acties die je tot uitvoering kunt brengen.

Meer over de Google Analytics training

Google Analytics werk uitbesteden?

Wil je dat ik je help bij het halen van de meeste resultaten uit Google Analytics? Neem dan contact met mij op.

Neem contact op

“Ik ben Cheryl, Online Marketing Specialist met ruim 10 jaar ervaring. Mijn kennis en ervaring zorgen ervoor dat ik voor jou de beste online strategie kan opstellen en kanalen zo optimaal mogelijk kan laten samenwerken. Hierdoor schiet je niet meer met losse flodders en behaal je een positieve ROI”. Wil je meer over mij weten? Bekijk dan mijn over Hummingbird pagina.

SEO artikelen uit mijn blog