Wat doet een SEO specialist?

Een SEO specialist zorgt ervoor dat jij zo goed mogelijk scoort binnen de niet betaalde zoekresultaten in Google. In de uitvoering van SEO staan kwaliteit van de techniek van je website, je content en links vanaf andere websites naar jouw website centraal. Een SEO specialist zal dus middels het optimaliseren van je website jouw posities binnen de zoekmachines verhogen. Daarnaast is het vinden van aansluiting bij de zoekbehoefte van je potentiële klanten een essentieel onderdeel. Ook hier zal een SEO specialist op sturen.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie in het Nederlands). Dit zijn alle zaken die ik in kan zetten om de pagina’s van jouw site beter te laten scoren in de zoekmachine resultaten. En dan wel beter dan je concurrenten en op conversiegerichte zoekwoorden waar potentiële klanten op zoeken.

SEO is een acquisitie kanaal gebaseerd op pull marketing. Dit maakt SEO een relatief effectief kanaal. Je ‘pushed’ jouw diensten niet naar je potentiële klant, maar zij zijn er al naar op zoek. Wanneer jij degene bent die een dienst kan leveren, die aansluit bij de zoekopdracht, is het behalen van een conversie reëel.


Aanpak van SEO

1. Vraag en antwoord

Ik analyseer jouw vraag. Op welke zoekwoorden zoeken jouw potentiele klanten en voor welk van deze zoekwoorden is het reëel dat jij een positie in de zoekmachineresultaatpagina’s inneemt.

2. Concurrentiebepaling

Wie zijn jouw concurrenten op de voor jou belangrijke zoekwoorden. Hoe zijn de prestaties van de concurrenten op deze zoekwoorden en vooral: waarom presteren zij op deze manier? Kunnen wij hiervan leren?

3. Strategiebepaling

Welke strategie moeten we volgen om op deze zoekwoorden hoger te scoren? Dit bepalen we met name door te onderzoeken waarin jij je kunt onderscheiden t.o.v. de concurrentie.

4. Actielijst definiëren

Vervolgens stel ik een actielijst op die we in gaan zetten om de strategie te volgen. Is jouw website bijvoorbeeld erg traag t.o.v. de concurrent en bevat deze de juiste HTML opmaak? Of heeft de concurrent bijvoorbeeld haar teksten beter geoptimaliseerd voor de betreffende zoekwoorden? Een strategie vorm ik door gebruik te maken van diverse strategiemodellen. Afhankelijk van de case gebruik ik een geschikt model. Voorbeelden hiervan zijn het REACT© of Pirate model.

5. Actieprioritering

Vervolgens prioriteer ik alle acties op basis van een prioriteringsmodel. Het model wat ik gebruik evalueert een drietal zaken:

  • (Ease) hoe gemakkelijk is het doorvoeren van de actie en kost de uitvoering veel geld of juist niet?
  • (Impact) hoe belangrijk is de betreffende actie met het oog op het bereiken van een conversie vanuit SEO.
  • (Prioriteit) hoeveel kunnen we verbeteren met de betreffende actie, kunnen we het nog maar 20% beter doen of kunnen we maar liefst 80% meer optimaliseren.

6. Uitvoering

Nadat bovenstaande is bepaald en nadat ik dit met jou heb afgestemd, ga ik aan de slag met de uitvoering van de acties. Ik zal hierbij de geprioriteerde actielijst als uitgangspunt gebruiken.

7. Evaluatie

We spreken samen een termijn af om de acties te evalueren. Ik zal de evaluaties en nieuwe actiepunten voor je in een kort en bondig, maar duidelijk verslag zetten.

Vragen over SEO?

Heb je een vraag? Ik help je graag. Bel me op 06 24 454 254 of e-mail naar info@hummingbird-online-marketing.nl.


Zelf SEO specialist worden?

Je kunt bij mij ook een  complete SEO training volgen. In deze training brengen we de theorie direct in de praktijk. Hierdoor heb je na deze training meteen al acties die je tot uitvoering kunt brengen en heb je genoeg kennis om jouw SEO project helemaal op orde te brengen.

Meer over de SEO training

Uitbesteden aan een SEO specialist?

Wil jij ook converterende klanten aantrekken middels SEO? Neem dan contact met mij op.

Neem contact op

SEO specialist Cheryl van Etten van Hummingbird Online Marketing

“Ik ben Cheryl, SEO Specialist met ruim 10 jaar ervaring. Mijn kennis en ervaring zorgen ervoor dat ik voor jou de beste online strategie kan opstellen en kanalen zo optimaal mogelijk kan laten samenwerken. Hierdoor schiet je niet meer met losse flodders en behaal je een positieve ROI”. Wil je meer over mij weten? Bekijk dan mijn over Hummingbird pagina.


SEO artikelen uit mijn blog