Wat doet een SEA specialist?

Search Engine Advertising (SEA) is adverteren binnen de zoekmachine. Het gros van de ondernemers adverteert met AdWords in de Google zoekmachine. Maar er zijn ook andere mogelijkheden zoals het adverteren met Bing. Een SEA specialist zorgt ervoor dat je middels bijvoorbeeld Google AdWords je doelen behaalt. Het doel van SEA is meestal het behalen van een positieve ROI. Er zijn meer mogelijkheden (dan SEO) om (betaald) je doelen te bereiken. Ook gaat dit nog eens een stuk sneller, waardoor je binnen een zeer korte periode vindbaar bent in de zoekmachine.

Buiten het “normale” adverteren zijn er nog veel meer mogelijkheden waarmee een SEA specialist je kan helpen. Zo is er de mogelijkheid om naamsbekendheid in een rap tempo op te bouwen en kun je mensen die al eerder een bezoek hebben gebracht aan je website, opnieuw benaderen. Deze mensen hebben over het algemeen een hogere conversieratio dan anderen. Daarnaast biedt SEA talloze mogelijkheden om precies die doelgroep te bereiken die jij graag wilt vinden.


Aanpak van SEA

Ik ga als volgt te werk bij een SEA project:

1. Vraag en antwoord

Ik analyseer jouw vraag. Wat zijn jouw doelen en zijn deze te behalen middels SEA? Je kunt hier ook alvast aangeven welk advertentiebudget je in gedachten hebt. Ik geef je een eerlijk advies over de haalbaarheid van jouw project.

2. Zoekwoordonderzoek

Op welke zoekwoorden zoeken potentiele klanten en op welke zoekwoorden wil jij vindbaar zijn? Ik maak een gedegen zoekwoordonderzoek en gebruik hiervoor ook jouw input. Dit zoekwoordonderzoek is de basis voor jouw SEA campagnes. Ik zal hier ook een inschatting maken van het meest optimale advertentiebudget waarmee we je doelen kunnen behalen.

3. Korte concurrentiebepaling

Wie zijn jouw concurrenten binnen SEA? Ik maak een overzicht van de belangrijkste concurrenten en hun posities binnen de zoekmachine. Dit doe ik kort zodat we weten wat er speelt en we kunnen leren van jouw concurrenten. We besteden hier niet te veel tijd aan omdat SEA werkt o.b.v. een veiling.

4. Strategiebepaling

We bepalen een strategie. Deze is erop gericht om je op de belangrijke zoekwoorden zo hoog mogelijk te laten scoren.

5. Actielijst definiëren

Vervolgens stel ik een actielijst op die we in gaan zetten om de strategie te volgen. Om het inzichtelijk voor je te maken wat we precies gaan doen, gebruik ik verschillende modellen. Hierdoor is het voor jou ook duidelijk wat de achterliggende gedachte is van de aanpak en zijn er geen verassingen.

Vervolgens worden de acties geprioriteerd op basis van een prioriteringsmodel. Het model wat ik gebruik bekijkt een drietal zaken:

  • (Ease) hoe gemakkelijk is het doorvoeren van de actie en kost de uitvoering veel geld of juist niet?
  • (Impact) hoe belangrijk is de betreffende actie met het oog op het bereiken van een conversie vanuit SEA.
  • (Prioriteit) hoeveel kunnen we verbeteren met de betreffende actie, kunnen we het nog maar 20% beter doen of kunnen we maar liefst 80% meer optimaliseren.

Het prioriteringsmodel zorgt ervoor dat we zo snel mogelijk alle quickwins in kunnen zetten en we bepalen ermee hoeveel tijd en geld iedere actie kost. Zo kan ik jouw budget zo optimaal mogelijk inzetten.

6. Uitvoering

Nadat bovenstaande is bepaald en nadat ik dit met jou heb afgestemd, ga ik aan de slag met de uitvoering van de acties. Ik zal hierbij de geprioriteerde actielijst als uitgangspunt gebruiken.

7. Evaluatie

Evalueren en optimaliseren van SEA campagnes gebeurt altijd continue en tijdens de uitvoering. Indien gewenst kunnen we vaste evaluatiemomenten afspreken.

Vragen over SEA?

Heb je een vraag? Ik help je graag. Bel me op 06 24 454 254 of e-mail naar info@hummingbird-online-marketing.nl.


Zelf SEA specialist worden?

Je kunt bij mij ook een SEA training volgen. In deze training brengen we de theorie direct in de praktijk. Hierdoor heb je na deze training meteen al acties die je tot uitvoering kunt brengen en heb je de benodigde kennis om jouw SEA naar een hoger niveau te tillen.

Meer over de SEA training

SEA uitbesteden aan een SEA specialist?

Wil jij ook converterende klanten aantrekken middels SEA? Neem dan contact met mij op.

Neem contact op

SEO artikelen uit mijn blog


SEA specialist Cheryl van Etten

“Ik ben Cheryl, SEA Specialist met ruim 10 jaar ervaring. Mijn kennis en ervaring zorgen ervoor dat ik voor jou de beste online strategie kan opstellen en kanalen zo optimaal mogelijk kan laten samenwerken. Hierdoor schiet je niet meer met losse flodders en behaal je een positieve ROI”. Wil je meer over mij weten? Bekijk dan mijn over Hummingbird pagina.